1801 - 1879 (78 år)
-
Namn |
Mårten Jönsson |
Födelse |
1801 |
Stehag, Malmöhus län, Sverige |
Kön |
Man |
|
1879 |
Bosarp, Malmöhus län, Sverige |
Person-ID |
I6277 |
Bjara | Öslövsgrenen |
Senast ändrad |
11 Dec 2012 |
Familj |
Hanna Åkesdotter, f. 14 Okt 1814, Tjörnarp, Malmöhus län, Sverige d. 1880, Bosarp, Malmöhus län, Sverige (Ålder 65 år) |
Barn |
| 1. Johannes Mårtensson, f. 22 Aug 1840, Kärrstorp 3, Bosarp, Malmöhus län, Sverige d. 1900, Bosarp, Malmöhus län, Sverige (Ålder 59 år) [Far: Natural] [Mor: Natural] |
| 2. Gustaf Mårtensson, f. 12 Jan 1839, Kärrstorp 3, Bosarp, Malmöhus län, Sverige d. 1910 (Ålder 70 år) [Far: Natural] [Mor: Natural] |
| 3. Cecilia Mårtensdotter, f. 13 Aug 1843, Kärrstorp 3, Bosarp, Malmöhus län, Sverige d. 01 Okt 1902 (Ålder 59 år) [Far: Natural] [Mor: Natural] |
| 4. Nils Mårtensson, f. 08 Aug 1848, Kärrstorp 3, Bosarp, Malmöhus län, Sverige d. 02 Sep 1913, Bosarp, Malmöhus län, Sverige (Ålder 65 år) [Far: Natural] [Mor: Natural] |
|
Familjens ID |
F2064 |
Familjeöversikt | |
-
Noteringar |
- Mårten Jönsson kom från Emmaröd till Kärrstorp 1830, där han gifte sig den 20 november 1834
med Else Trullsdotter. Hon dog emellertid redan den 18 november 1834 i barnsbörd. Hon blev 24 år,
10 mån, och 13 dagar gammal. Hennes föräldrar var rusthållaren Truls Nilsson och Hanna Persdotter i
Kärrstorp. 1836 gifter Mårten om sig med Hanna Åkesdotter.
Omkring 1850 uträttades laga skifte i Kärrstorp. Bönderna hade sina jordlotter utspridda lite här och
där på åkrarna. Vid laga skifte slogs all mark ihop för att sendan fördelas så att bönderna fick varsin
större sammanhängande jordlott, så att de skulle slippa köra över någon annans åker för att komma åt
sin egen. All mark graderades och fördelades, det tog flera år innan förättningen var slutförd. Den
fördröjdes dessutom av Mårten Jönsson som vägrade låta viss del av sin mark ingå. Han menade att
”det förelåg ett väsentligt hinder för rubbning av dessa ängar, nämligen den, att de var bevuxna med
så vacker skog att ingen av de övriga jordägarna hade någon jämförbar”. I februari hade Nils
Trulsson, Kärrstorp No.7 sänt en skrivelse till ”Konungens Befallningshavare i Malmöhus län där han
ödmjukast begärde den på ägorna befintliga skogen under förbud att bruka, annat än till husbehov,
och Landshövdinge Embetet hade utfärdat förbud som meddelats från predikstolen i kyrkan, ”där
delägarna förbjöds avverka annat än till husbehov”, överträdelse belades med 16 riksdaler 32 sh i
böter. Brevet och förbudet visar hur viktig skogen var för byborna och förklarar Mårten Jönssons
envisa vägran att delta i skiftet.
Då järnvägen mellan Malmö och Hässleholm byggdes omkring 1850 finns uppgifter om att Mårten
med två par hästar med vagnar och tillhörande körkarlar deltog med leveranser till bygget. Då
järnägen var färdig för trafik 1858 var maxhastigheten 50 km/tim för persontåg och 40 km/tim för
blandat gods- och persontåg, vilket var en svindland hastighet i en tid då man jämförde med
hästdiligenser. Sträckan mellan Malmö och Stockholm tog två dagar, med övernattning i Jönköping.
|
|